• thelifeproject22@gmail.com
  • AGH w Krakowie

Work packages

Work package 1

Zarządzanie projektem i koordynacja

Cele:

  • Koordynacja całego przebiegu projektu pod względem kwestii prawnych, umownych, finansowych i administracyjnych, zapewnienie terminowego dostarczania wysokiej jakości rezultatów poprzez skuteczną koordynację partnerów, solidne zarządzanie techniczne i finansowe oraz ścisłą jakość zapewnienia (QA) dla wszystkich działań projektu i związanych z nimi rezultatów.
  • Utrzymanie nienaruszonego zakresu projektu poprzez zapewnienie zgody wszystkich interesariuszy projektu oraz członków zespołu projektowego.
  • Koordynacja działań partnerów, obejmująca skuteczną i systematyczną komunikację oraz monitorowanie realizacji projektu.
  • Przeprowadzenie oceny ryzyka i zastosowanie środków łagodzących ryzyko. Plan pracy projektu obejmuje 6 Pakietów Pracy (WPs), połączonych ogólną logiką i poświęconych celom projektu. WP1 poświęcony jest koordynacji, zarządzaniu, monitorowaniu i raportowaniu. Te działania są kluczowe dla realizacji każdego projektu, ale służą w pewnym stopniu jako środki osiągnięcia SO2 – rozwijania sieci współpracy. Spotkanie inauguracyjne ustali efektywne rady zarządzania projektem, zatwierdzi Księgę Projektu, która określa podejście zarządcze do projektu, zatwierdzi Plan Pracy Projektu (Podział Pracy, Harmonogram i Koszty), zatwierdzi środki i sposoby dystrybucji informacji wewnątrz i na zewnątrz ram projektu oraz zatwierdzi zasady postępowania.

Work package 2

Utworzenie platformy informacyjnego wsparcia, komunikacji i współpracy społeczności Miasta Wolnego od Rtęci – LIFE e-HUB

Cele:

  • Zbieranie w jednym miejscu informacyjnym, komunikacja do odpowiednich grup docelowych, organizacja rozpowszechniania i zarządzanie informacjami w zakresie zanieczyszczenia rtęcią, redukcji użytkowania rtęci oraz implementacji przepisów dotyczących rtęci Unii Europejskiej i Konwencji z Minamaty w zakresie związanym z zanieczyszczeniem rtęcią spowodowanym artykułami gospodarstwa domowego i działaniami (SO 1).
  • Ułatwianie dzielenia się wiedzą na temat skutecznych rozwiązań środowiskowych i praktyki w dziedzinie zanieczyszczenia rtęcią poprzez rozwijanie sieci współpracy i platformy do zbierania, przetwarzania i udostępniania informacji oraz przeprowadzanie kampanii informacyjnych i szkoleń (SO 2).
  • Utworzenie elektronicznej platformy o wielofunkcyjnych cechach – elektronicznej społeczności praktyków z wbudowanym forum, platformą Moodle do kursów online (MOOCs) oraz stronami informacyjnymi, pełniącą rolę miejsca komunikacji Społeczności Miast Wolnych od Rtęci, dostarczając gospodarstwom domowym niezbędnych praktycznych informacji. Kręgosłupem projektu, a także podstawą jego zrównoważenia i dalszego wykorzystania wyników, jest główny rezultat Pakietu Pracy nr 2, znanego jako LIFE e-HUB. Utworzenie, rozwijanie i utrzymanie platformy informacyjnego wsparcia, komunikacji i współpracy Społeczności Miasta Wolnego od Rtęci daje ludziom możliwość gromadzenia informacji w jednym miejscu, uczynienie jej dostępną dla różnych grup docelowych, planowanie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wspieranie wszystkich tych działań w sposób bardziej kosztowny niż organizacja konferencji czy spotkań w osobie, oraz bardziej niezawodny w przypadku pandemii lub innych potencjalnych katastrof.

Work package 3

Podnoszenie świadomości i zmiana zachowań poprzez budowanie zaufania i wspólne poszukiwanie rozwiązania problemu przez wielostronny udział interesariuszy

Cele:

  • Ułatwianie dzielenia się wiedzą na temat skutecznych rozwiązań środowiskowych i praktyki poprzez rozwijanie sieci współpracy oraz platformy do zbierania, przetwarzania i udostępniania informacji oraz przeprowadzanie kampanii informacyjnych i szkoleń (SO 2).
  • Wzmacnianie wzajemnego zaufania różnych interesariuszy w cyklu życia artykułów gospodarstwa domowego zawierających rtęć poprzez wielostronne budowanie zaufania i wspólne poszukiwanie rozwiązania problemu – przygotowanie Mapy Drogowej Wielostronnych Interesariuszy dla Miasta Wolnego od Rtęci, a także utworzenie Społeczności Miast Wolnych od Rtęci (SO 4).
  • Zaangażowanie różnych rodzajów interesariuszy w dyskusję na temat rtęci w artykułach gospodarstwa domowego; harmonizacja punktów widzenia interesariuszy, budowanie wzajemnego zaufania; stworzenie spójnego systemu działań dla Miast Wolnych od Rtęci, prowadzącego do utworzenia Mapy Drogowej Wielostronnych Interesariuszy dla Miasta Wolnego od Rtęci. Drugi filar projektu, sieć instytucji dedykowanych redukcji zanieczyszczeń rtęci w wyniku domowych działań, powstaje w Pakiecie Pracy nr 3, który jest w pewnym stopniu analogiczny do Pakietu Pracy nr 2 pod względem zakresu. Wspólny proces wielostronnego udziału interesariuszy w opracowywaniu Mapy Drogowej dla działań skutkuje utworzeniem sieci, która następnie dostarczy doświadczenie wielostronnych działań i przedstawi Mapę Drogową, która będzie pełnić rolę głównego dokumentu i strategicznego papieru sieci. Działania projektu będą bardziej zorganizowane, spójne, zrównoważone i replikowalne dzięki Mapie Drogowej i LIFE e-HUB.

Work package 4

Organizacja szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej oraz działań zmiany zachowań

Cele:

  • Zbieranie w jednym miejscu informacyjnym, komunikacja do odpowiednich grup docelowych, organizacja rozpowszechniania i zarządzanie informacjami w zakresie zanieczyszczenia rtęcią, redukcji użytkowania rtęci oraz implementacji przepisów dotyczących rtęci Unii Europejskiej i Konwencji z Minamaty w zakresie związanym z zanieczyszczeniem rtęcią spowodowanym artykułami gospodarstwa domowego i działaniami (SO 1).
  • Podniesienie świadomości informacyjnej na temat zasad i wymagań dotyczących użytkowania, przechowywania i utylizacji artykułów gospodarstwa domowego zawierających rtęć przez konsumentów poprzez zorganizowanie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej, dostosowanej do różnych grup docelowych (SO 3).
  • Osiągnięcie zmiany zachowań konsumentów artykułów gospodarstwa domowego zawierających rtęć poprzez działania zmiany zachowań przy użyciu dźwigni Behavioral Insights (SO 5).
  • Stworzenie systemu wskaźników do dalszego monitorowania zmian zachowań.
  • Wzmacnianie wyborów ludzi za pomocą dźwigni o charakterze racjonalnym i irracjonalnym. Pakiet Pracy nr 4 jest odpowiedzialny za zadania koncepcyjne projektu, w tym planowanie masowej kampanii informacyjnej i edukacyjnej oraz modyfikacji zachowań. Jest to kluczowy Pakiet Pracy dla projektu, gdzie ustalane są główne metodyczne metody, eksperymentalnie stosowane, monitorowane, oceniane, modyfikowane i ponownie wdrażane, aby nadać Mapie Drogowej jej metodologię wdrożenia. Dzięki kampaniom informacyjnym i inicjatywom edukacyjnym realizowanym przez Akademię Wolne od Rtęci LIFE, ten cykl powtarza się czterokrotnie.

Work package 5

Dystrybucja, komunikacja, promocja, współpraca z innymi projektami LIFE

Cele:

  • Zbieranie w jednym miejscu informacyjnym, komunikacja do odpowiednich grup docelowych, organizacja rozpowszechniania i zarządzanie informacjami w zakresie zanieczyszczenia rtęcią, redukcji użytkowania rtęci oraz implementacji przepisów dotyczących rtęci Unii Europejskiej i Konwencji z Minamaty w zakresie związanym z zanieczyszczeniem rtęcią spowodowanym artykułami gospodarstwa domowego i działaniami.
  • Ułatwianie dzielenia się wiedzą na temat skutecznych rozwiązań środowiskowych i praktyki w dziedzinie zanieczyszczenia rtęcią poprzez rozwijanie sieci współpracy i platformy do zbierania, przetwarzania i udostępniania informacji oraz przeprowadzanie kampanii informacyjnych i szkoleń (SO 2).
  • Zapewnienie wiarygodnego replikowania i transferu wyników projektu poprzez zastosowanie metodologii Wzajemnego Ćwiczenia Nauki i kampanii dystrybucyjnej (SO 6).
  • Utworzenie silnej platformy do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej; wsparcie wymiany informacji między uczestnikami projektu a szeroką publicznością konsumentów. Strategia komunikacji i dystrybucji zostanie opracowana przez TUL, wdrożona przez wszystkich partnerów pod przywództwem InnoHive i technicznie wsparta przez VAngle. Stanowi ona część Księgi Projektu i zostanie zatwierdzona przez Komitet Zarządzający Projektem w M3. Na samym początku projektu (M1-3) zostanie przeprowadzony proces projektowania materiałów związanych z wizerunkiem korporacyjnym (logo, czcionka, szablony), uruchomiony oddzielny adres e-mailowy projektu oraz lista mailingowa mediów i innych subskrybentów/odbiorców materiałów informacyjnych. Przeprowadzona zostanie analiza grup docelowych obejmująca początkowe kwestionariusze w celu zebrania informacji od partnerów oraz dogłębne badanie „rynku”, aby zrozumieć kluczowe „czynniki ułatwiające”, „liderów” i „mnożniki”. Analiza ta dostarczy cennych informacji na temat „racji zaangażowania” i „incentywów do zaangażowania” różnych grup docelowych oraz ułatwi dystrybucję. Menedżer Komunikacji Projektu (CM), który będzie odpowiedzialny za dystrybucję informacji, zarządzanie działaniami komunikacyjnymi, współpracę z dziennikarzami, będzie odpowiedzialny za zarządzanie relacjami z mediami. CM zostanie upoważniony do właściwego przekazywania przesłania projektu i zapewnienia odpowiedniego ujawnienia mediów. CM będzie miał kluczowe i fundamentalne odpowiedzialności za widoczność i reputację. Instrumenty związane z mediami, które zostaną wykorzystane: (1) Komunikaty prasowe; (2) Konferencje prasowe; (3) Teczki prasowe (dokumenty objęte konferencją prasową i materiały informacyjne). Relacje z mediami przewidziane są na całym cyklu życia projektu. Wszyscy członkowie konsorcjum zobowiązują się do angażowania mediów w celu publikacji wyników projektu i doświadczeń co najmniej dwa razy w roku przez pięć lat po zakończeniu projektu (relacje telewizyjne, artykuły prasowe). Te działania będą bezpłatne, wykorzystując Biura PR i Korporacyjne partnerów projektu. WP5 będzie współpracował z innymi WP, wspierając ich potrzeby komunikacyjne i dystrybucyjne. Wewnętrzny biuletyn będzie wykorzystywany jako środek raportowania bieżących wydarzeń podczas trwania projektu.

Work package 6

Zrównoważenie, replikacja i eksploatacja wyników projektu

Cele:

  • Zapewnienie wiarygodnego replikowania i transferu wyników projektu poprzez zastosowanie metodologii Wzajemnego Ćwiczenia Nauki i kampanii dystrybucyjnej (SO 6).
  • Osiągnięcie zrównoważenia i eksploatacji wyników projektu poprzez instytucjonalizację LIFE e-HUB oraz Społeczności Miast Wolnych od Rtęci (SO 7).
  • Zmniejszenie zanieczyszczeń rtęci w państwach spoza UE, wpływających na środowisko w państwach UE. Dzięki pomocy Wzajemnego Ćwiczenia Nauki i Planu Po-Projektowym, który obejmuje instytucjonalizację LIFE e-HUB oraz Społeczności Miast Wolnych od Rtęci, WP6 ma na celu szerokie dotarcie do konsumentów, agencji rządowych, organizacji pozarządowych i innych grup interesariuszy. Replikuje również doświadczenia najpierw w ramach konsorcjum projektowego. Ten Pakiet Pracy odpowiada za zagwarantowanie, że wyniki projektu są wykorzystywane i przenoszone poza pierwotny zakres tematyczny.